Lupta noastra se duce in fiecare zi si in fiecare ceas. Daca faci reprosuri fratelui sau il judeci sau il intristezi, ti-ai pierdut pacea. Daca ai cazut in slava desarta sau te inalti deasupra fratelui, ai pierdut harul. Daca-ti vine un gand desfranat si nu-l departezi de indata, sufletul tau pierde iubirea lui Dumnezeu si indrazneala in rugaciune. Daca iubesti puterea sau banii, nu vei cunoaste niciodata iubirea lui Dumnezeu. Daca-ti implinesti voia proprie, esti biruit de vrajmasul si uratul intra in sufletul tau. Daca urasti pe fratele tau, inseamna ca ai cazut din Dumnezeu si un duh rau a pus stapanire pe tine. Dar daca faci bine fratelui, atunci vei afla odihna constiintei. Daca-ti tai voia proprie, vei izgoni pe vrajmasi si vei dobandi pace in sufletul tau. Daca ierti fratelui tau ocarile si iubesti pe vrajmasi, atunci dobandesti iertarea pacatelor tale si Domnul iti va da sa cunosti iubirea Duhului Sfant. Iar cand te smeresti intru totul, atunci afli odihna desavarsita in Dumnezeu.
Cand sufletul e smerit si Duhul lui Dumnezeu este in el, atunci omul este fericit cu duhul in iubirea lui Dumnezeu. Cand simte mila Domnului, sufletul nu se mai teme de nimic, de nici o nenorocire pe pamant, ci doreste sa fie pururea smerit inaintea lui Dumnezeu si sa iubeasca pe fratele. Dar daca sufletul cade in slava desarta, sarbatoarea lui ia sfarsit, pentru ca harul paraseste sufletul, si de acum el nu se mai poate ruga curat, ci ganduri rele vin si framanta sufletul. […] Nu va voi ascunde pentru ce da Domnul harul Sau. Nu vreau sa scriu mult, ci va rog numai aceasta: iubiti-va unii pe altii si veti vedea atunci mila Domnului. Sa iubim pe fratele si ne va iubi pe noi Domnul. Nu gandi, suflete, ca Domnul te iubeste, daca te uiti la cineva cu dusmanie. O, nu. Mai degraba te iubesc demonii, pentru ca te-ai facut slujitorul lor; dar nu intarzia, pocaieste-te si cere de la Domnul puterea de a iubi pe fratele, si vei vedea atunci pace in sufletul tau. Din toate puterile cereti de la Domnul smerenie si iubire frateasca, fiindca pentru iubirea de frate Domnul da harul Sau. Incearca cu tine insuti: intr-o zi cere de la Dumnezeu iubirea de frate si intr-alta traieste fara iubire, si atunci vei vedea deosebirea. Roadele duhovnicesti ale iubirii sunt vadite: pace si bucurie in suflet, si toti oamenii vor fi pentru tine neamuri si rude dragi si vei varsa lacrimi din belsug pentru aproapele si pentru toata suflarea si faptura.
Nu te speria nici daca simti ca un duh rau lucreaza inauntrul tau, ci marturiseste-te sincer si cere din toata inima de la Domnul un duh umilit (Ps 50, 18) si negresit Domnul ti-l va da, si atunci, pe masura smereniei tale, vei simti intru tine harul; si cand sufletul tau se va smeri cu totul, atunci vei gasi odihna desavarsita. Asa este razboiul pe care il duce omul toata viata. Sufletul care a cunoscut pe Domnul pin Duhul Sfant si cade in inselare sa nu se infricoseze, ci, aducandu-si aminte de iubirea lui Dumnezeu si stiind ca lupta cu vrajmasii e ingaduita din pricina mandriei si a slavei desarte, sa se smereasca si sa ceara de la Domnul sa-l tamaduiasca si Domnul va tamadui sufletul uneori degraba, alteori incet, putin cate putin. Ascultatorul care crede duhovnicului sau si nu crede siesi se va tamadui degraba de orice vatamare pe care i-au pricinuit-o vrajmasii, dar cel neascultator nu se va indrepta. […]
Daca vrei sa ai in chip simtit harul Duhului Sfant, smereste-te ca Sfintii Parinti. Pimen cel Mare a zis ucenicilor lui: „Credeti-ma, copiii mei, unde e Satana acolo voi fi si eu”. Un curelar din Alexandria gandea: "Toti se vor mantui, eu singur voi pieri”, si Domnul a descoperit lui Antonie cel Mare ca n-a ajuns inca la masura curelarului aceluia. Parintii au dus o lupta incrancenata cu demonii si s-au obisnuit sa gandeasca smerit despre ei insisi, si pentru aceasta i-a iubit pe ei Domnul. Domnul mi-a dat sa inteleg puterea acestor cuvinte. Si cand tin mintea mea in iad, sufletul meu are odihna, dar cand uit de aceasta, atunci imi vin ganduri care nu plac lui Dumnezeu.
Trebuie sa ne osandim pe noi insine in sufletul nostru, dar sa nu deznadajduim de mila si iubirea lui Dumnezeu. Trebuie sa dobandim duh umilit si infrant si atunci vor pieri toate gandurile si mintea se va curati. Dar inainte de aceasta trebuie sa ne cunoastem masura, ca sa nu ne chinuim fara folos sufletul. Invata sa te cunosti pe tine insuti si sa dai sufletului nevointa (asceza) dupa puterile lui.